Tuesday, June 10, 2008

Sembang Kopi II: Jema'ah

AF: ko join [jema’ah play safe] ke [jema’ah perjuangan kebenaran mutlak] ke ape kat sane?
ID: soalan sensitif
ID: ade [jema’ah perjuangan kebenaran mutlak] ke ?
ID: kat us ade?
ID: silap canada
AF: takde
ID: ape kate ko jd pengembang sayap
AF: mati aku

AF: har ko join [jema’ah perjuangan kebenaran mutlak] er?
ID: weih, aku tak ckap aku join mane
AF: btw aku join [jema’ah yg agak dilaknat] sini
ID: uhh, [jema’ah yg agak dilaknat] tu

ID: perlu official ke dlm menjoin program or aktiviti?
AF: aku rase tak perlu pon
ID: however it is the way utk berdakwah whichever is the best n suits us, kite gune kan?
AF: hoho
AF: ade hadith
AF: tangan Allah dalam jema'ah
AF: jd mcm mane tu?
ID: baru nak keluarkan ayat yg same
ID: terkene dulu
AF: ceh... nak kenekan aku
AF: but aku ade counter
AF: sesetengah mufassir hadith tak tafsir hadith tu as in join organized jema'ah. Umat islam sendiri tu dah jema'ah.

ID: meaning we can do it independently la?
AF: why not?
AF: ttp erm
AF: mengikut cerite
AF: baguih la join jema'ah
AF: dapat 'tarbiyah'
AF: so ape verdict ko ttg jema'ah?
ID: verdict?
ID: mengikut kata fathi yakan, menggabungkan diri dlm islam adalah asas, penggabungan diri dlm jemaah islam
ID: adalah satu bahagian yg tidak bercerai tanggal daripada menggabungkan diri dalam islam
ID: in conclusion, jum kita fikir

AF: hoho
AF: hmm menarik
AF: jd ape tindakan praktikal ko pulak?
AF: berdasarkan falsafah ko tu
ID: perlu tau ke?
AF: hoho.. tidak2
AF: js wondering

ID: kita cari jemaah yg seswai dgn waqi' negara kita
AF: pandai jugak ko berpusing2
AF: maybe someday i'll be convinced dgn falsafah ko ttg jema'ah ni
ID: ces, try bace buku fathi yakan
ID: apa ertinya saya menganut islam
ID: sebenarnye, even kalau msk jemaah pun, kalau setakat msk atas name n tunggu diberi tarbiyah, memang tak bergerak sangat la kite, try jg penggerak tu

AF: jd boleh ke aku join [jema’ah yang agak dilaknat]?
ID: ape hujah ko menjoin
AF: 1. sebab takde jema'ah lain
AF: 2. maybe boleh betulkan dr dalam <--- ni poyo je, aku pon tak percaye sangat
AF: 3. mereke support activism islamic dan tak buat bende2 hedonistic dan sebagainye
ID: mcm penah dgr point 2nd tu.
AF: hahaha....
AF: lek2

ID: ape2 pon, jgn terlampau idealistic, make sure bergerak

p/s: Why do I usually get only clichéd conversation off late. I’m so bored! But I have to put up with it I guess. No other way around nowadays, good old days are gone.. gone.. going.. gone...

p/s2: The content of the conversation doesn’t necessarily reflect my view.

p/s3: As days go by, I am more convinced that [jema'ah yang agak dilaknat] is actually a cancer.

2 comments: