Friday, May 23, 2008

Sembang Kopi I: Modern Man

Aku: Kenapa ko tukar RAM dengan laptop Karim?
Makhluk : Aku nak tengok kalau aku upgrade RAM, laptop aku rasa lagi laju ke tak.
Aku: Owh...
Makhluk: Maximum RAM untuk laptop ni 4Gb.
Aku: Ha'ah tu maximum capacity untuk 32 bit architecture. Hmm, sekarang dengan 64 bit processor architecture, maximum RAM ialah 2^64, kira sendiri. Kalau nak lebih kene tunggu 128 bit punye architecture la kot.
Makhluk: Owh, macam tu kita tunggu ko invent 128 bit processor la... Bila agaknya tu?
Aku: Hmm, aku tak berminat. Apa keperluan untuk pc lagi laju sekarang ni?

(Makhluk dah masak dengan perangai terbaru aku yang anti dia main game).

Makhluk: Laa, ko selalu tengok aku main game, memang la ko anti game. Tetapi banyak lagi kegunaan komputer tu yang berfaedah, multimedia dan sebagainya. Even gene mapping pon guna computing power.
Aku: Hmm betul tu, tetapi tu bukan keperluan untuk kita. Manusia boleh hidup dengan aman dan lengkap dengan kehidupan macam beduin Arab ataupun tribe dekat Afrika. Contohnya, siapa perlu BMW 745i? Dan kita ada engineer yang nak buat kereta lagi laju dan sebagainya.
Makhluk: Ye la, tetapi tetap ada manfaat kalau kita ada komputer lagi laju, macam aku kata tadi.
Aku: Memang ada, tetapi itu bukan keperluan. Technological advancement takkan solve masalah manusia, masalah kita lagi besar daripada itu. Manusia sekarang tengah berada dalam kesesatan. Seluruh dunia telah hilang arah tujuan. Modernity dengan notion of progress dan usaha untuk mencipta utopia di muka bumi ni adalah root of the problem. Dan kita dah terpengaruh.

(Makhluk dah masak dengar hujah aku ni dan dah naik jemu dengar kot)

Makhluk: Hmm, apa masalahnya?
Aku: Well, let's see, environmental problems, the world is like a sinking ship right now, macam titanic. Dan kita nak buat komputer lagi laju untuk faedah-faedah yang tak penting, pada masa sama komputer ni dok guna more and more watts as the gigaherts increases, more concurrent graphic cards with SLI, dan sebagainya. More energy usage, we are just making the titanic to sink faster. Dengan embedded processors dalam pelbagai devices and more wearable computers, kononnya kita increase standard of living, efficiency, dan sebagainya. Tetapi dengan benda-benda ni manusia makin lupa Tuhan dan makin banyak mebazir masa je sebenarnya.
Makhluk: So kalau takde faedah, asal ko dok belajar tentang computer dekat university ni sekarang?
Aku: Entah la. Ada kot, aku pon tak tau. Tu la nak ambik bioinstrumentation. Tetapi kita tak perlu advancement in health-care jugak pon. Mungkin worldview aku yang messed up kot.
Makhluk: Tau takpe....
Aku: Well, in the end I am a modern man, I can't run away from that fact.

p/s: I should stop writing in hyperbole.

No comments:

Post a Comment